Je kan er bijna niet meer omheen. Je hoeft maar een beetje te scrollen door je tijdlijn van Instagram en je hebt er al een paar voorbij zien komen, meiden met abs! Veel meiden hebben als doel ook een strakke buik met zichtbare abs te krijgen. Zeker nu de zomer eraan komt. Daarom hier wat tips voor het creëren van die abs voor jouw summer body. Let op ieder lichaam is anders en niet alles werkt voor iedereen.

1. Plaatselijk vet verliezen is niet mogelijk
Jammer genoeg is het niet mogelijk om plaatselijk vet te verliezen (was dat maar zo!). Om zichtbare abs te krijgen moet je algehele lichaamsvetpercentage omlaag worden gebracht. Helaas is het ook zo dat wij vrouwen nou eenmaal meer buikvet hebben dan mannen. Dit komt omdat wij vrouwen dit nodig hebben tijdens een zwangerschap ter bescherming van het kindje. Hierdoor is het lastiger voor vrouwen om zichtbare abs te krijgen in vergelijking met mannen, lucky man!

2. Elke dag buikspieroefeningen doen
Ook alleen maar buikspieren trainen helpt ook niet. Veel mensen denken dat het werkt om heel veel buikspieroefeningen te doen om een strakke buik te krijgen. Helaas is dat niet zo. Tuurlijk moet je je abs trainen, maar zoals hierboven beschreven is het zo dat je je vetpercentage naar beneden moet brengen. Train daarnaast alle onderdelen van de buik en met verschillende oefeningen, dus niet alleen maar sit-ups maar train ook je schuine en onderste buikspieren voor het beste resultaat.

3. Voeding is heel belangrijk
Een juiste voedingspatroon is zo belangrijk voor die abs! Je hoort mensen altijd zeggen 30% fitness en 70% is voeding (of 20/80%). Voeding is belangrijker dan beweging, tja abs are made in the kitchen! Het betekent dat je goede voeding moet eten en dat je dus niet meer calorieën moet innemen dan je dagelijks nodig hebt. Om af te vallen moet je een calorietekort creëren, maar daarbij moet er natuurlijk nog steeds gesport worden!

4. Probeer ook suikers te vermijden
Het eten van (snelle) suikers veroorzaakt een enorme piek van je bloedsuikerspiegel en vervolgens weer in een dal. De suikers die je eet geven geen verzadigd gevoel. Het gevolg hiervan kan zijn dat je meer gaat eten dan nodig is. Op deze manier krijg je dus meer calorieën binnen en kom je dus sneller aan. Kijk goed bij de aankoop van producten hoeveel suikers er in zitten. Je zal je verbazen over waar overal suikers in zitten.

5. Wees niet bang om vet te eten
Ja dat lees je goed, vet eten. Maar dan hebben we het natuurlijk wel over goede vetten. Eet bijvoorbeeld een heerlijk visje, noten, zaden of avocado en gebruik kokosolie of zonnebloemolie.  Deze producten stimuleren de vetverbranding en onderdrukken het hongergevoel. Let wel op dat deze producten vaak meer calorieën bevatten.

6. Doe aan HIIT
Doe eens in plaats saaie cardio op die apparaten in de sportschool aan High Intensity Interval Training. HIIT is veel effectiever voor die abs, het bevorderd namelijk vetvebranding. Daarbij verhoogt het de metabolisme en stimuleert het de groeihormoon. Youtube staat vol met filmpjes van deze training. Vaak een pittige training, maar voordeel is dat je deze ook buiten de sportschool kunt uitvoeren

7. Consistentie is the key
Helaas krijg je niet binnen 1 dag zichtbare abs. Het letten op je voeding en naar de sportschool gaan moet je een tijd volhouden. Je gaat langzaam verschil zien aan je lichaam en dan komen die abs vanzelf te voor schijn. Geduld is een schone zaak!

Succes met die abs!