Hoi, mijn naam is Veerle en ik ben sinds kort member van het Deedream team! Wat ik echt super leuk vind, want ik ben letterlijk echt verslaafd aan het kopen van sportkleding. Daarom vind ik het des te leuker dat Deedream mij heeft uitgekozen als een van de ambassadeurs. In deze blog wil ik jullie graag iets vertellen over wat mij op dit moment bezig houd en waarmee vele zich wellicht kunnen identificeren.

Een buik alsof ik zwanger was
De afgelopen jaren (dit speelt al zeker meer dan 10 jaar) heb ik ontzettend last van buikpijn. Het soort buikpijn waar een 6 maanden zwangere vrouw dun naast lijkt. Oke, dit is misschien overdreven.. Maar mijn vriend kon wel alvast wennen aan het idee dat ik er ooit voor een langere periode zo uit kom te zien, haha! Na veel huisartsbezoeken en onderzoeken kwamen zij uit op PDS (prikkelbaredarmsyndroom). Toch had ik het idee dat dat het niet perse was. Dit is namelijk een grote hoop waarop je terecht komt wanneer ze verder niets kunnen vinden. Tenminste, dit werd mij op deze manier uitgelegd bij de huisarts. Voor mijn gevoel was dit te makkelijk en ik was het hier niet mee eens. Ik geloof dat de huisartsen die ik heb gehad mij ook behoorlijk irritant vonden. Zij gaven aan, ‘het is PDS’ en ik zei: ‘dat denk ik niet vriendin!’ Nee grapje, haha! Dat zei ik natuurlijk helemaal niet maar ik dacht het wel! Ik heb wel laten doorschemeren dat ik dacht dat er meer aan de hand was.. Na zelf veel online research te hebben gedaan kwam ik uit op een darmschimmel. Ik weet het, dit klinkt niet zo smakelijk maar iedereen heeft schimmels in zijn darmen, bij mij was het alleen enorm verstoort. Dit resulteerde in scherpe messteken in vooral mijn onderbuik, gasvorming en een buik zo bol.. Alsof ik een voetbal had ingeslikt. Omdat een darmschimmel niet aan te tonen is door artsen, werd ik door mijn fysiotherapeut geadviseerd om naar ‘de Pimpernel’ te gaan in Nijmegen, waar ik woon. Deze winkel is van Jan. Hij heeft ontzettend veel verstand van allerlei supplementen (waar zijn winkel vol mee staat) en het menselijk lichaam en dan met name met de klachten die je kunt hebben. Hij werkt op basis van muscle testing, dit is iets heel aparts waarbij je afgaat op het onderbewuste gevoel. Het schijnt iets te zijn wat je kunt aanleren maar omdat Jan er zo goed in is denken veel mensen dat hij een gave bezit.. misschien is dit ook wel zo. Hij liet me weten dat mijn gevoel waarschijnlijk goed zat omdat hij ook dacht dat het een darmschimmel was. Ook vertelde hij me dat mijn darmen heel gevoelig zijn waardoor je snel reacties en ontstekingen ontwikkeld. Ook zei hij dat ik moest opletten met lactose.

Helaas niet de oplossing
Anyways, door de supplementen die Jan mij adviseerde namen de klachten al flink af, thank god.. zou dit de oplossing dan zijn? De supplementen heten trouwens ‘Candida support’ van het merk NOW. De opgezette buik was al snel weg en de scherpe messteken ook. Alleen toch merkte ik dat mijn darmen bleven reageren op eten en ik kon er de vinger maar niet op leggen waaraan het nou lag. Ik heb letterlijk alles geprobeerd wat je kunt proberen tegen PDS (prikkelbaredarmsyndroom). Ik ga de artsen natuurlijk niet in twijfel trekken als ik er zelf niet alles aan heb geprobeerd om de klachten te laten verminderen, maar helaas sloeg niks aan.. Totdat ik met een meisje in aanraking kwam die mij vertelde precies hetzelfde probleem te hebben. Zij heeft de klachten helemaal onder controle gekregen door te eten volgens het concept ‘Food Combining’. In eerste instantie dacht ik, ik heb alles al geprobeerd.. En daarnaast weet ik niet of ik zin heb om mezelf weer helemaal opnieuw te moeten verdiepen in iets nieuws.. Gelukkig heb ik dit ongeveer een maand later toch gedaan en thank god! Want dit is voor mij nu DE oplossing.

Wat is Food Combining
Nu denken jullie waarschijnlijk “ Food Combining” WTF is dat nu weer?? Oke, Ik zal het proberen hieronder zo goed mogelijk uit te leggen. In principe mag je alles eten, alleen niet alles door elkaar heen of tegelijk. Het gaat vooral om de volgorde van wanneer je wat eet en hoe je je eten combineert.

Voorbeeld: sommige voedingswaren verteren sneller dan andere. Fruit verteert bijvoorbeeld binnen 20 a 30 minuten, koolhydraten doen er ongeveer 2 a 3 uur over en eiwitten ongeveer 4 uur. Je moet eigenlijk elke verschillende voedingsgroep gaan zien als een aparte trein. Wanneer je iets langzaam verterends (een langzame trein) eerst eet en vervolgens iets snel verterends (een snelle trein) er achteraan eet, dan botsen ze tegen elkaar aan. Dit is ook wat er gebeurd in je darmen en dit kan een heftige reactie veroorzaken zoals buikrampen, gasvorming, steken, borrelen etc.

Om het eten volgens Food Combining toe te kunnen passen zijn er een aantal ‘regels’ die je moet weten om dit goed te kunnen toepassen:
Bijvoorbeeld dat eiwitten nooit met koolhydraten samen gegeten mogen worden, dat noten onder de categorie eiwitten vallen en dat groente met elke voedingscategorie samen gegeten mogen worden. Fruit mag alleen op een lege maag gegeten worden (vanwege het snelle verteren) en dat vetten bijvoorbeeld heel goed samen gaan met koolhydraten maar iets minder met eiwitten. De bedoeling is om een minimale pauze van 2 a 3 uur tussen iedere maaltijd te houden, zodat je niet te maken krijgt met die botsende trein 😉

Wat doe ik nu?
Op dit moment loop ik bij een diëtist die bekend is met dit concept, omdat ik merkte dat het moeilijk was om genoeg eiwitten binnen te krijgen wanneer je volgens dit concept eet. Zij heeft mij wat handvaten aangereikt zodat ik toch voldoende eiwitten binnen krijg en toch ook grotendeels volgens Food Combining kan eten. Het is lastig om je 100% te houden aan dit principe, want als je eten bereid wordt door een restaurant, ga je meestal al de boot in. Daarom moet je niet té streng voor jezelf zijn. Zelf probeer ik me er 80% van de tijd aan te houden en vind ik een boterham met kaas op zijn tijd ook erg lekker! Ik neem dan wel koolhydraatarm brood. Mijn darmen geven direct aan wanneer ik me er weer een tijdje niet goed genoeg aan gehouden heb. Dan ga ik het snel weer toepassen en gaat alles ineens weer een stuk beter.

Willen jullie hier meer over weten? Dan adviseer ik om de filmpjes (op YouTube) van Dr. Mona Vand te kijken omdat je met bovengenoemde uitleg zeker nog niet genoeg uit de voeten kunt. De link vindt je hieronder.

Ik hoop dat ik sommige van de lezers een beetje op weg heb kunnen helpen naar een leven met minder buikpijn. Voor degene die het leuk vinden heb ik onder dit blog nog twee recepten geplaatst waarmee je de dag goed, gezond en buikpijnvrij kunt beginnen.

Mocht je vragen hebben dan zal ik deze via e-mail of via een privé bericht op instagram te beantwoorden:)

E-mail: veerle_vos369@hotmail.com
Instagram: @veerlevos

Recepten

Hier boven vinden jullie de twee recepten om je dag een goede start te geven.

  1. Warm water met citroen + citroensap van ongeveer een halve citroen, 1 eetlepel appelazijn en 2 schepjes cayenne peper. Het drankje heeft als doel anti bacterieel, anti virus en anti schimmel.
  2. Groene smoothie: 2 handjes spinazie, 1 handje sla, 1 kopje water (daarna blenden in de blender) 1 kopje kokoswater (let op! Dit is iets anders dan kokosmelk en gewoon in het schap bij de melk te vinden bij bijvoorbeeld Albert Heijn) hierna weer blenden, een kwart banaan, een halve appel, 1 stengel bleekselderij, 2 schepjes kurkuma en het citroensap van een halve citroen.

Voor de vele mensen die het lastig vinden om voldoende groenten binnen te krijgen per dag, dan is de groene smoothie een uitkomst en ook nog eens heel lekker!

Liefs Veerle!