Het nieuwe jaar komt er aan en dat betekent dat we weer bezig zijn met de goedevoornemens voor het nieuwe jaar. We willen allemaal meer sporten en minder eten, maar hoe kan je nou voorkomen dat je te veel eet, hier wat tips.

1. Ga geen boodschappen doen met honger

Eigenlijk weten we dit allemaal wel. Wanneer je met honger in de supermarkt rondloopt word je toch vaak verleid tot het kopen van meer ongezonde producten of kom je met producten thuis die je helemaal niet nodig had.

2. Maak boodschappenlijst

Om dus te voorkomen dat je met producten thuis komt die je niet nodig had is het handig om van te voren te bedenken wat je gaat eten en wat je nodig hebt, dit voorkomt impulsaankopen.

3. Vermijd beslissingsvermoeidheid

Na een lange dag met werk of studie ben je vaak de wilskracht om netjes te eten kwijt. Je hebt behoefte aan comfortfood. Vaak kies je dan voor ongezondere producten met meer calorieën.

4. Haal geen onnodig voedsel in huis

Koop of bewaar geen voeding in de keuken als je niet van plan bent dit te gaan eten, weten dat het er is zal je eetlust verhogen en verlangen opwekken. Dit is je denk ik al vaak overkomen. Wanneer je iets lekkers hebt gekocht blijf je er maar aan denken en moet het gelijk ook op. Koop daarom dus niets lekkers als voorraad als je ook niet wil dat je het gaat eten. Wanneer je trek krijgt in iets lekkers is de stap een stuk groter omdat je het nog moet gaan halen, en hier heb je vaak toch net even wat minder zin in dan dat je alleen maar naar de kast zou hoeven te lopen.

5. Verklein je portiegrootte

Als je je hele bord vol schept ben je geneigd om alles op te eten. Probeer daarom eens wat minder op te scheppen en kijk of je niet al verzadigd bent daarmee, voordat je nogmaals opschept.

6. Eet van klein servies

Eet van een kleiner bord waar eten net aan op past en gebruik daarnaast ook klein bestek. Je brein zal denken dat je veel hebt gegeten omdat je bord leeg is. Hoe groter het servies hoe meer je onbewust gaat eten. Een kleine lepel laat namelijk het eten kleiner lijken.

7. Serveer je eten op felgekleurde borden die sterk in contrast staan met je eten.

Dit klinkt heel raar maar het eten van gekleurd servies blijkt uit onderzoek echt te werken.

8. Eet op ongeveer vaste tijden

Je krijgt honger wanneer je normaal gesproken eet, als je eet op verschillende tijdstippen zal je

9. Slaap voldoende

Door slaap te kort heb je vaak meer behoeften aan eten. Na een slaaptekort kan je metabolisme worden verlaagd. Dit terwijl je eetlust toeneemt na een nacht met onvoldoende nachtrust. Op deze manier kan je dus meer energie binnen krijgt, meer dan je verbruikt en helaas kom je hier van aan.

– 2-

10. Eet bewust

Wanneer je niet bewust oplet wat je eet, zoals voor de tv eten, ben je eerder geneigd om meer te eten. Je brein registreert niet goed hoeveel je eet dus geeft ook niet optijd een seintje dat je vol zit.

Dit waren de tips!

 

(Deze tips zijn afkomstig van mijn studie Bayesiaanse PT cursus, credits naar hun!)