Je kent het wel, je bent een tijdje super goed bezig met een trainingsschema en je merkt dat je steeds wat hoger in gewicht kan gaan. Maar dan opeens sta je stil. Het gewicht verhogen lukt niet meer omdat het gewoon te zwaar is. Maar hiervoor hebben we een oplossing, genaamd microloading!

Iedere training hetzelfde gewicht pakken zorgt ervoor dat je je spieren onvoldoende triggert. Om sterker te worden is het juist belangrijk dat je je spieren elke training weer uitdaagt. Dit betekent dat je elke keer het trainingsvolume blijft verhogen, dit noem je ook wel progressieve overload. Het is belangrijk dat je elke training meer gewicht, meer herhalingen of meer sets pakt. De voorkeur hierbinnen gaat uit naar het verhogen van het gewicht. Als je net begint met krachttraining lukt het je vaak om het gewicht elke training met grote stappen te verhogen. Na verloop van tijd merk je vaak dat de stappen steeds kleiner worden, totdat je een plateau bereikt. Je merkt dat je blijft hangen op een bepaald gewicht en vervolgens niet meer verder komt of zelfs achteruit gaat. Dit is natuurlijk super balen en kan er zelfs voor zorgen dat je je motivatie kwijt raakt. Maar er is een manier om dit plateau te doorbreken en progressie te blijven boeken. De oplossing noemen we microloading.

Progressie blijven boeken door middel van microloading

In de gym is het verschil tussen de verschillende gewichten tussen 1 tot 2,5 kilo. In het begin gaan deze stappen prima en boek je veel progressie, maar op een gegeven moment wordt de stap te groot en bereik je dus het plateau. Om het plateau te doorbreken kan je gebruik maken van microschijven. Je kan hiervoor verschillende schijven gebruiken tussen 0,25 en 0,5 kilo. Microloaden kan ervoor zorgen dat je toch gewicht kan blijven toevoegen aan je oefening en je op deze manier nog steeds progressieve overload kan creëren. Het zorgt ervoor dat je progressie kan blijven maken en het plateau kan doorbreken.

Hoe gebruik je de schijfjes?

Allereerst moet je de schijfjes van verschillend gewicht aanschaffen. Je hebt 0,125 en 0,5 kilo. Je kan de schijfjes gemakkelijk toevoegen aan een barbell. Let wel op dat je dan schijfjes koopt van 31 mm, zodat ze om de stang passen. Om de schijven te gebruiken bij de apparaten kan je de schijf aan de pin van de machine hangen. Voor oefeningen met dumbbells kan je gebruik maken van straps. Doe de strap om je pols en hang de schijf aan het uiteinde en wikkel deze om de dumbbell.

Succes!